OUTDOOR MAGAZINEΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΡΟΦΗΣΘΕΑΤΡΟ-ΜΟΥΣΙΚΗ-ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ-ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣΚΟΙΝΩΝΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Θα γίνουν φέτος το καλοκαίρι πανηγύρια;

Πλησιάζει του Προφήτη Ηλία, της Αγιαμαρίνας και της Αγίας Παρασκευής, μεγάλα πανηγύρια πριν το Δεκαπενταύγουστο. Θα γίνουν όμως φέτος πανηγύρια;

Πανηγύρια στήνονται παντού στην Ελλάδα τόσο στα νησιά όσο και στην ηπειρωτική χώρα. Όλοι μας έχουμε κάποιο να θυμόμαστε, ίσως από τα παιδικά μας χρόνια, τότε που τριγυρίζαμε στη ζωή σαν σε πανηγύρι.

Τα πανηγύρια είναι από τις πλέον αγαπημένες θύμισες. Το Ορθόδοξο τελετουργικό περιλαμβάνει δοξολογία, δεήσεις, ψαλμωδίες, αρωματικά έλαια, λιβάνια και μοσχολίβανα εντός εκκλησίας. Το άναμμα των καντηλιών, η αρτοκλασία, τα λουλούδια και τα κεριά, τα τάματα δίπλα στα λείψανα και τα φυλαχτά περασμένα στην εικόνα του Αγίου τον οποίο τιμούν, συνάδουν με το περπάτημα κατά την περιφορά της όπως αυτή μετουσιώνεται σε πορεία προς το ναό, σαν μια μικρή λιτανεία που μοιάζει με κάθαρση. Εκεί κάπου, στο σεργιάνι, μέσα στα στενά μοιάζει να βρίσκει κανείς τον τόπο του, την καταγωγή του.

Η προσμονή για το γλέντι είναι το κατεξοχήν θέμα της βραδιάς. Τα τραγούδι και ο χορός που επακολουθούν αποτελούν μια από τις πλέον διαδεδομένες μορφές αυθεντικής διασκέδασης ωστόσο είναι στοιχείο της λαϊκής μας παράδοσης, χαρακτηριστικό ανάγνωσμα κάθε τόπου. Όλα εκείνα τα μικρά αλλά σπουδαία πράγματα που επακολουθούν του εσπερινού, κυρίως όταν πρόκειται για ένα ταπεινό ξωκλήσι, αποτελούν όχι απλά έναν τρόπο συνύπαρξης και επικοινωνίας αλλά και αφορμή για μικρό -σήμερα, αλλά και πάντα ίσως – εντυπωσιασμό. Ας είναι κι έτσι όμως. Πάντα φοράγαμε τα καλά μας ρούχα στην εκκλησία. Όποια κι αν ήταν αυτά.

Πανηγύρι στην Ήπειρο «Οι μουσικοί στην Ήπειρο θεωρούνται κάποιου είδους ψυχολόγοι. Βλέπουν τι είναι «σπασμένο» και προσπαθούν να το φτιάξουν, όπως λέει ένας ντόπιος μουσικός. Τα πανηγύρια είναι ένα λαϊκό τελετουργικό κάθαρσης» -Lifo.gr

Τα πανηγύρια στο πέρασμα των εποχών δεν έπαψαν να είναι, όπως έχουν πει άλλωστε, παρά συμπύκνωμα πολιτισμού. Η λαϊκή παράδοση του πανηγυριού των Ελλήνων, από το πιο απομακρυσμένο νησί έως την Πελοπόννησο, τη Ρούμελη ή το ψηλότερο χωριό της Ηπείρου συμπεριλαμβάνει εκτός του θρησκευτικού μέρους και του εμπορικού (παζάρια και πλανόδιοι πωλητές) την ανάδειξη της παραδοσιακής κουζίνας και των τοπικών εδεσμάτων, για να κλείσει με το ψυχαγωγικό, τη μουσική με βιολιά, σαντούρια, χάλκινα, κρουστά, αλλά πριν απ΄όλα στην τσαπούνα, στο αρχέγονο όργανο και να έρθει στο σήμερα, μετά από χιλιάδες χρόνια (στην Ελλάδα το πρώτο πανηγύρι επίσημα χρονολογείται στην Αχαΐα στα 1295 επί Φραγκοκρατίας), στα κλαρίνα, το συνθεσάιζερ και τις ηλεκτρικές κιθάρες.

Σήμερα δεν έχει κουρελούδες και στάμνες, ζουρνάδες και φλογέρες, ούτε ζωοπανήγυρη καμία, όπως όταν πρωτοξεκίνησαν, αλλά φιλοδωρήματα από παραγγελιές,  δυνατά ντεσιμπέλ και «εκο» και βέβαια ακριβοπληρωμένους «βασιλιάδες του κλαρίνου». Οι καιροί αλλάζουν, τα έθιμα παραμένουν.

Πολλοί από τους τραγουδιστές και τραγουδίστριες -όπως όλοι ξέρουμε- σήμερα που είναι διάσημοι ξεκίνησαν από τα πανηγύρια.

Θα γίνουν όμως φέτος πανηγύρια εν μέσω εμβολιασμών, μεταλλάξεων και κρουσμάτων;

«Ναι…αλλά με περιοριστικά μέτρα» μας είπε ο διοργανωτής Γιώργος Σελλάς στη Νεμέα, ένας άνθρωπος που ετοιμάζει στις παραμονές κάθε Δεκαπενταύγουστου ένα από τα μεγαλύτερα λαϊκά πανηγύρια του νομού Κορινθίας -μπορεί και όλης της Πελοποννήσου.

«Όποιος δεν έχει έρθει στις αρχαίες Κλεωνές δεν ξέρει από πανηγύρι. Χιλιάδες οι επισκέπτες και η διασκέδαση να τελειώνει με το ζόρι γύρω στις 7πμ.!»

Το Ιούλη έρχονται μεγάλα πανηγύρια όπως:

της Αγίας Κυριακής στο Καστράκι Νεμέας στις 6 Ιουλίου και

της Αγίας Παρασκευής στο Πετρί Νεμέας στις 25 Ιουλίου

και άλλα, όπως στα Αθίκια και στο Σοφικό Κορινθίας,

στην Αγία Παρασκευή Ναυπλίου

κι άλλα πολλά…

καλά να περάσουμε!

Previous post

ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΤΟΠΟΙ ΕΛΚΥΟΥΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟΥΣ ΠΑΡΑΓΩΓΟΥΣ

Next post

ΤΟ ΡΟΚΕ ΤΗΣ ΛΥΤΡΩΣΗΣ

Κατερίνα Γραμματικού