ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

«Και νοιώθουμε όλοι, με το δικό του ιδιαίτερο τρόπο ο καθένας, παγιδευμένοι σένα λαβύρινθο σκοτεινό, απειλητικό και μυστηριώδη, όπου σίγουρα δεν επιλέξαμε να μπούμε (τουλάχιστον όχι συνειδητά) κι όπου δεν μπορούμε να βρούμε την έξοδο-αν βέβαια υπάρχει.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι τώρα γνωρίζουμε ότι ακόμα κι αν νικήσεις το Μινώταυρο που παραμονεύει στα σκοτεινά άδυτα, δεν θα βγεις στο φως νικηφόρος αν δεν κρατάς το μίτο της Αριάδνης. Κι αλίμονο έχουμε πλέον επίγνωση ότι αυτόν τον πολύτιμο μίτο, είτε δεν γνωρίζαμε την ύπαρξή του, είτε κάποιοι μας τον έκλεψαν.

Kι αρχίζουν τα ερωτηματικά: Ποιος, πού, πότε, πώς, γιατί;

Μια δυνατή, συναρπαστική ιστορία αναζήτησης, ένας γρίφος για δυνατούς λύτες.

Να λοιπόν όλα τα στοιχεία, η ατμόσφαιρα, τα ερωτηματικά, οι πιθανότητες κι οι κρυμμένες απαντήσεις που συνθέτουν τη δομή ενός καλού αστυνομικού μυθιστορήματος. Αυτό ακριβώς είναι το θέμα το αποψινό. Το μακρύ ταξίδι του αστυνομικού μυθιστορήματος».

Με αυτά τα λόγια, μεταξύ άλλων προλόγισε η πρόεδρος του Φιλοτεχνικού Ομίλου Χίου Μ. Βασιλακάκη, τον φιλοξενούμενο και ομιλητή στην εκδήλωση που πραγματοποίησε ο ΦΟΧ την Τετάρτη στο Ομήρειο.

Λόγος με συνοχή

Φιλοξενούμενος της βραδιάς ένας από τους σημαντικότερους νεοέλληνες συγγραφείς αστυνομικού μυθιστορήματος, ο Π. Μάρκαρης.

Το κοινό απόλαυσε έναν λόγο με συνοχή, με συνάφεια. Απλό αλλά παράλληλα γεμάτο νοήματα και είχε την ευκαιρία να γνωρίσει από μια αυθεντία τους είδους, τι ακριβώς είναι το αστυνομικό μυθιστόρημα. «Το πρώτο αστυνομικό μυθιστόρημα ήταν ο Οιδίπους τύραννος» είπε στο ξεκίνημα της ομιλίας του κι από την πρώτη στιγμή κέρδισε το ακροατήριο του.

Ο κ. Μάρκαρης υποστήριξε ότι το αστυνομικό μυθιστόρημα ξεκίνησε ως αστικό μετεξελίχθηκε σε αστυνομικό και τώρα μεταλλάσσεται και πάλι σε αστικό. «Το έγκλημα πλέον στις νότιες χώρες δεν είναι τόσο η βία όσο η διαπλοκή, είναι το οικονομικό έγκλημα και το πώς αυτό διαβρώνει τον κόσμο», είπε βάζοντας σε αντιδιαστολή με τις χώρες του Βορρά όπου τα τελευταία χρόνια ανθεί το αστυνομικό μυθιστόρημα. «Στο Βορρά υποβόσκει η βία με την άγρια μορφή της γι αυτό και αναπτύσσεται το αστυνομικό μυθιστόρημα».

Συνεχίζοντας, χωρίς ούτε μια στιγμή να απευθυνθεί για βοήθεια σε ένα γραπτό κείμενο, ή σε σημειώσεις ο συγγραφέας του Νυχτερινού δελτίου, υποστήριξε πως εκείνο το κύτταρο που εξακολουθεί να διαφοροποιεί τον Νότο από τον Βορρά είναι η οικογένεια που στις χώρες του Νότου υπάρχει ακόμη, γαλουχεί και «συγκρατεί» τα μέλη της.Στα αξιοσημείωτα ότι και πάλι ο Φιλοτεχνικός τόλμησε κι έφερε στο νησί μας μια προσωπικότητα όπως ο Π. Μάρκαρης κι αυτό το τόλμημα είχε απήχηση στον κόσμο. Η απουσία των επισήμων, των αρχών αλλά ακόμη- ακόμη κι εκείνων που κατέχουν τις υψηλές θέσεις στα πολιτιστικά μας, όπως το Δ.Σ του Ομηρείου, έλαμψε δια της απουσίας του.

Άλλωστε, στα αστυνομικά μυθιστορήματα εκείνο που μπορεί να βρει κάποιος είναι οι δράστες κι όχι οι… ψήφοι!

 

Previous post

ΕΙΚΟΣΙ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΝΟΥΒΕΛΕΣ

Next post

ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΒΑΤΡΑΧΟΥ

freesocial